Jak uchronić się przed grzybicą stóp?

Grzybica stóp to choroba postrzegana jako wstydliwa, choć okazuje się, że jest bardzo powszechna. Uważa się ją za chorobę cywilizacyjną, czyli związaną z warunkami współczesnego życia. Szacuje się, że może chorować na nią 15-30% społeczeństwa. Grzybicę stóp można i powinno się leczyć, ale niezwykle ważna jest także profilaktyka. Dowiedz się, jak uchronić się przed tą uciążliwą chorobą.

Grzybica stóp – na czym polega i jak się objawia?

Grzybica stóp jest chorobą wywoływaną przez różne gatunki grzybów. Zarazić się nią można, mając styczność z powierzchniami i przedmiotami, na których grzyby te się znajdują. Do rozwoju potrzebują one jednak sprzyjającego środowiska. Najlepiej rozwijają się więc tam, gdzie jest ciepło i wilgotno. Oznacza to, że na grzybicę stóp najbardziej narażone są osoby, które długi czas noszą zakryte buty, skarpety ze sztucznych materiałów, a także korzystają z basenów czy saun. O higienę stóp szczególnie muszą dbać osoby uprawiające sporty. Zakryte buty i spocone pod wpływem aktywności stopy są idealnym środowiskiem dla rozwoju grzybicy.

Grzybica może objawiać się bardzo różnorodnie, dlatego widząc zmiany w obrębie stóp, warto udać się do podologa, który postawi poprawną diagnozę. Do objawów grzybicy mogą należeć:

• wilgotny, pomarszczony naskórek z pęcherzykami,
  • czerwone plamy i łuszczący się naskórek,
  • niewielkie pęcherzyki z treścią surowiczą.

Zmiany pojawiające się początkowo w obrębie palców mogą szybko roznieść się na pięty, paznokcie, a w końcu na całe stopy. To powody, dla których należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza.

Grzybica stóp – jak się przed nią uchronić?

Gdy zmiany na stopach już się pojawią, pozostaje tylko specjalistyczne leczenie. Warto jednak wiedzieć, że przed grzybicą stóp można się uchronić, nawet będąc sportowcem czy przez wiele godzin nosząc zakryte buty. Jakie działania profilaktyczne możesz podjąć?

• Noś skarpety z naturalnych tkanin i wtedy, gdy to możliwe (np. po pracy) zdejmuj je.
  • Staraj się (wtedy, gdy to możliwe) nosić przewiewne buty z naturalnych materiałów. Szczególnie latem zamień zakryte buty na klapki czy sandały.
  • Nie pożyczaj butów od innych osób i nie kupuj obuwia używanego.
  • Podczas wizyt na basenie, w saunie czy w hotelu zawsze korzystaj ze swoich klapków.
  • Zachowuj podstawową higienę stóp (osuszaj je po każdej kąpieli, codziennie zmieniaj skarpety).
  • Jeśli masz problem z potliwością stóp, stosuj preparaty, które ją zmniejszą.
  • Zawsze korzystaj wyłącznie z własnych przyborów kosmetycznych, takich jak ręcznik czy pilnik do paznokci.
  • Jeśli robisz pedicure, wybieraj zakłady, co do których masz pewność, że zachowują najwyższe standardy higieny.

Grzybica – leczenie

Jeśli zauważysz u siebie objawy grzybicy, nie próbuj zaleczać ich domowymi sposobami ani aptecznymi preparatami. Nieprawidłowo leczona grzybica może zaatakować paznokcie, co prowadzi do poważnych i nieprzyjemnych konsekwencji. Aby zatem poprawnie zdiagnozować objawy i rozpocząć leczenie, umów się na wizytę do podologa.

W naszym gabinecie zajmujemy się profesjonalną diagnozą grzybicy stóp oraz jej leczeniem. Wykonujemy badanie mykologiczne, dzięki któremu jesteśmy w stanie stwierdzić, czy chorobowo zmieniony obszar jest zakażony grzybicą. Badanie pokazuje również, jakiego rodzaju grzybica wystąpiła, dzięki czemu jesteśmy w stanie dobrać najskuteczniejszą terapię. Badanie trwa 15- 20 minut i jest całkowicie bezbolesne. Pobraną próbkę materiału wysyłamy do laboratorium i po otrzymaniu wyniku rozpoczynamy kurację. Zajmujemy się także leczeniem grzybicy paznokci.

Przeczytaj również
Kurzajki: jak się przed nimi uchronić? Wakacyjna profilaktyka

Kurzajki: jak się przed nimi uchronić? Wakacyjna profilaktyka Kurzajki to pospolita nazwa nieestetycznych, często bolesnych zmian na skórze, pojawiających się Przeczytaj więcej

Nadmierna potliwość stóp: czy można z nią samodzielnie walczyć?

Nadmierna potliwość stóp: czy można z nią samodzielnie walczyć? Wydzielanie potu jest zachodzącym w organizmie, całkowicie naturalnym procesem, który chroni Przeczytaj więcej