MODZELE I ZROGOWACENIA

Modzel jest to zgrubiała, twarda zmiana hiperkeratotyczna ( mocno rogowaciejąca) charakteryzująca się barwą żółtą, lekko brunatną o nieregularnym lub owalnym kształcie.

Spowodowana jest długotrwałym naciskiem i tarciem. Modzele rzadko dają uczucie bólu, lecz po długotrwałym chodzeniu może dojść do uczucia pieczenia nie tylko podczas aktywności, ale również w spoczynku. Przy długotrwałym występowaniu zmiana ta może powodować powstawanie odcisków w miejscu modzela, które dają dolegliwości bólowe.
Modzele najczęściej występują na śródstopiu, bocznej i podeszwowej stronie palucha na stopach.

Przyczyną powstania modzeli może być zła biomechanika chodu, nieodpowiednie obuwie, specyfika pracy, zmiany kostno stawowe, uprawianie sportu, nad potliwość, choroba taka jak rogowiec.

Jak wygląda usuwanie modzeli?

Usuwanie modzeli oraz innych zrogowaceń polega na zdezynfekowaniu i usunięciu zmiany z rdzeniem za pomocą specjalistycznych podologicznych, sterylnych, jednorazowych oraz jałowych narzędzi, następnie zastosowaniu odpowiedniego preparatu końcowego przyspieszającego regenerację naskórka. W zależności od modzela zastosowany jest odpowiedni opatrunek oraz odciążenie. Po pierwszym zabiegu następuje poprawa chodu, zmniejszenie lub wyeliminowanie dyskomfortu lub pieczenia. Należy pamiętać o systematyczności zabiegów leczniczych oraz stosowaniu się do zaleceń w celu całkowitego wyleczenia zmiany oraz szybkości regeneracji .

Podczas wizyty pacjent zostaje poinformowany o profilaktyce, otrzymuje odpowiednie zalecenia, które przyspieszą proces leczenia i regeneracji. przy zmianach hiperkeratotycznych należy zdiagnozować przyczynę oraz zalecić odpowiednie odciążenie.

Czas usuwania zmiany – 15-60 minut jest indywidualny w zależności od wielkości zmiany i rodzaju skóry.

prowadź

Klinika Podologii